top of page

זה משהו אחר לגמרי

"זה משהו אחר לגמרי..." חוזרת ואומרת תלמידה בשיעור יוגה אישי. "אני מרגישה ממש את מה שאת מדברת עליו... אני מבינה בגוף... " "משהו נפתח שלא נפתח בעבר..."

משפטים כאלה ואחרים, אני שומעת לעיתים קרובות מאז שעברתי ללמד יוגה בשיעורים אישיים. מה קורה?

נראה לי כי נוצרת התכווננות גדולה יותר. - שלי – כלפי תלמיד-ה כפי שהיא-הוא. זה יותר מאשר לדעת שלמישהו כואבת הברך או שיש לו פריצת דיסק. זה אפילו יותר מאשר ידיעה כיצד תלמיד מגיע לשיעור, האם הוא עייף או רענן, במצב רוח זה או אחר. כל זה יכול להיות ידוע למורה גם בקבוצת לימוד. תהליך הלימוד הוא דיאלוגי. מתוך מצב המוצא הכולל מגבלות, ולא פחות מכך משאלות להתפתחות, נובעות הצעות התרגול שלי, הנשענות על מסורת של ידע, ונוסחים של תרגולים מוכרים, לפעמים עם התאמות נדרשות. ואז קורות הפתעות – לפעמים מתברר כי תנוחה מסויימת שאותו תלמיד "סבל" בנימוס כאשר היה בקבוצה – בכלל לא מתאימה לו. זה הזמן לנסות להבין מה לא מתאים, אולי לנסות גישה אחרת אל אותו אתגר, או למצוא תנוחה יותר הולמת. בתקופה הזאת בה אנו שומרים על מרחק, עלי להיות יותר מדויקת בקשב ובהנחיות שלי, ללא מגע. לפעמים – הצעות קטנות שלי כמורה, משנות הרבה מאד ב"חוויית המשתמש."

זאת משום ההתכווננות הגדולה יותר של התלמיד – אל עצמו.

היוגה מזמינה אותנו להיכנס למצב של מודעות ערה – awareness. עוד בטרם יש לנו הבנות ותובנות שגם אותן מייחסים למודעות, ישנה הערות הפתוחה אל מה שישנו ומתקיים. הרבה מאד מתקיים מתחת לפני השטח. בתרגול רגיל קל להישאר, מתוך הרגל בפני השטח – המורה המדגים, תלמידים אחרים וביצועיהם, הביצוע שלי והאם אני "מצליח/ה" בו. בשיעור אישי, חלק מהסחות הדעת האלה נעלמות, ובמקומן נוצרת התמקדות אל הרבדים העמוקים יותר. היוגה קוראת להם קושות – מהרובד הגופני, אל האנרגטי, המנטלי ועד לרובד המתבונן במודעות ערה והרובד המתענג על היות בחוויה שלמה, עמוקה.

תרגול עמוק רב רבדי עשוי גם לנגוע ברגש ולהעלותו. בשיעור אישי גם לכך יש מרחב בטוח. לפעמים יהיה רצון לספר עליו, ולפעמים רק לכבד אותו בהשתהות, בלי למהר הלאה. אני כמורה – מקשיבה, מציעה את הזמן ואת התמיכה.

בשיעור אישי, המרכז הוא התלמיד המתאמן, וככל שהוא שם לב אל עצמו, אל הקצב והדרך שלו הוא מגלה את עצמו באופן חדש... ו- זה משהו אחר לגמרי...

למי מתאים שיעור אישי? שיעור אישי נותן את המיטב עבור תלמיד סקרן, ובהחלט למי שרוצה גם לתרגל בעצמו. זה יכול להיות מתחיל שילמד עקרונות תנועה ויציבה תוך התרגול, אשר ישמשו אותו בחיים, או מי שמנוסה ורוצה להמשיך להתפתח. בשיעור נלמד האיך של התרגול באופן מובן ומוחש, ואז ניתן לחזור להתאמן ולהפנים זאת בתרגול האישי ולהתפתח בהדרגה. לפי הצורך מצולם חלק מהתרגול ומלווה את התלמיד הביתה. זה גם מאפשר לשבץ את השיעורים במרווחים, בתוך התרגול העצמי. אך גם מי שלא מתרגל בעצמו, יפיק משיעור אישי יותר דיוק והתאמה לצרכיו.

בחודשים הקרובים, בעקבות הקורונה, מחיר שיעור אישי הוא בהנחה גדולה – מוזמנים להיפגש עם עצמכם.



20 views0 comments
bottom of page